babysign.nl

Just another WordPress site

Intelligentie van kinderen onderzoeken

Intelligentieonderzoek kind

 

 

Het vakgebied intelligentie is enorm gegroeid sinds de psycholoog Howard Gardner in 1983 zijn eerste artikel over dit onderwerp publiceerde. Dit blijkt uit een verscheidenheid aan recente boeken die het onderwerp van de menselijke intelligentie en haar vele variëteiten onderzoeken. Zo onderzoekt Why We Need Genius: The Hidden Power of Intelligence van Robin Treuherz en Vincent C. Müller-Brockmann welke soorten intelligentie innovatie stimuleren. Evenzo wordt in The IQ Myth: Why Intelligence Does Not Depend on IQ door Josh Gackson betoogd dat intelligentie niet afhankelijk is van iemands "intellectuele quotiënt" of zijn IQ-score. Hoewel er vele theorieën bestaan over het ontstaan en de functies van intelligentie, zijn de meesten het erover eens dat het gaat om het verwerven van kennis en vaardigheden. Sommige geleerden beweren dat het een erfelijk vermogen is; anderen zeggen dat het zich ontwikkelt door ervaringen in de kindertijd; weer anderen zien het als een aangeboren cognitief proces; en weer anderen zeggen dat het op bepaalde leeftijden of voor bepaalde taken kan worden getraind. Het intelligentieonderzoek bij kind eren is een belangrijk onderzoek dat de ontwikkeling van het kind in kaart kan brengen. In ieder geval zijn er tegenwoordig tal van studies die onderzoeken in hoeverre de intellectuele vermogens van kinderen van elkaar verschillen en in hoeverre ze gedurende hun leven veranderen.

Welke hersengebieden zijn het meest gecorreleerd met intelligentie?

Een groot aantal studies heeft gekeken naar het verband tussen hersengebieden en IQ bij kinderen. Uit deze studies is over het algemeen gebleken dat een hogere algemene intelligentie samenhangt met een verhoogde activiteit in verschillende hersengebieden, waaronder de frontale kwabben, de pariëtale kwabben, het cerebellum, de thalamus, de basale ganglia en andere hersengebieden. Hoewel deze hersengebieden op veel verschillende manieren functioneren, zijn ze vaak met elkaar en met andere delen van het zenuwstelsel verbonden. Zo zijn hersengebieden die te maken hebben met de zintuigen, waaronder het visuele systeem, vaak verbonden met andere gebieden die beweging controleren. Dit betekent dat mensen met een hogere intelligentie doorgaans meer activiteit hebben in bepaalde hersengebieden.

Wat is een algemene intelligentiefactor?

Een aantal onderzoekers heeft geprobeerd één enkele onderliggende oorzaak van menselijke intelligentie te vinden. Eén hypothese is dat elke persoon een algemene intelligentiefactor, ook bekend als g, heeft die zijn of haar intellectuele vermogen beïnvloedt. Aangenomen wordt dat de algemene intelligentiefactor, of g-factor, erfelijk is en vanaf de geboorte aanwezig is. Mensen met een hoge g-factor zijn doorgaans op verschillende manieren intelligenter, zoals het vermogen om te redeneren, problemen op te lossen, snel te leren, goed te presteren bij bepaalde soorten taken en sociaal vaardiger te zijn. De populairste studie waarin wordt onderzocht of er werkelijk één enkele onderliggende oorzaak van intelligentie is, werd in 2003 gepubliceerd door Ian Deary en collega's.

Kernpunten

Dit artikel gaat in op het onderzoek naar de intelligentie van kinderen, onderzoekt de relatie tussen IQ en intelligentie, onderzoekt de relatie tussen hersengebieden en IQ, en onderzoekt wat een algemene intelligentiefactor is en welke relatie deze kan hebben met IQ. Het artikel zal ook kernpunten en conclusies bespreken.

Samenvatting

De intelligentie van kinderen hangt samen met een aantal factoren, waaronder hun genetica, hun omgeving en hun opleiding. Studies hebben uitgewezen dat kinderen die intelligenter zijn meestal grotere frontale kwabben hebben, sterkere verbindingen tussen de frontale kwabben en andere delen van de hersenen, en meer activiteit in bepaalde delen van de hersenen. Sommige onderzoekers hebben betoogd dat intelligentie een genetische eigenschap is die vanaf de geboorte aanwezig is en die door middel van allerlei tests kan worden gemeten. Anderen hebben echter betoogd dat het intelligentieniveau van mensen kan worden verbeterd door bepaalde soorten training. Het onderzoek naar de intelligentie van kinderen ontwikkelt zich nog steeds en zal naar verwachting nog verfijnder worden naarmate onderzoekers de vele facetten van intelligentie blijven onderzoeken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *